Általános ismertetés
Mi a desing?
Kezdetben a háztartási cikkek külsejét díszitették ki. 1919-ben, miután Németországban Walter Gropius megalapította a Bauhaus néven ismrt képzőművészeti iskolát, felvetődőtt a tárgy formája és funkciónalitása közötti viszony kérdése.
Városaink, a gépek , a gyárak, az utcák, a reklámok kinézése mind tagadhatatlanul magán viseli a formatervezés munkájának nyomát.
A desing - vázlat, terv -mai megnevezés, a hasznélati cikkek kigondolásával és tervezésével kapcsolatos eljárások együttesét jelenti, beleértve az esztétikai igények kielégítését is.
A desing - a formatervezés - foglalkozási ággá vált, és jelenleg önálló tantárgy a művészeti oktatás keretében.
A desingben szakosodott fogalakozási ágak jelentek meg.Ezek közül megemlítjük: a desing grafikát , a termékek formatervezését és a környezet-desingt.
A desing grafika
A desing alkalmazása a plakáttervezés művészetében magába foglalja az előadásokat , kulturális vagy társadalmi esememényeket népszerűsítő hirdetéseket, az új termék reklámozását elősegítő képi eszközöket, a könyvborítót és a lemezborítót, bizonyos csomagolás típusokat, címkét , rövidítést, védjelet ,márkajelt , a jelzéseket és piktogarmmokat stb.
A képzőművészeti kifejezés és a motívum sjaátosságai közvetlen kapcsolatban vannak , a grafikának ,,a tárgyról kell szólnia'',a tartalmáról, működéséről , arról a jelenségről, amely szükségessé tette megalkotását.
A plakát nagy közlőerejű és hatékony képzőművészeti termék. Olyan eszköz , amelyik mind a magába foglalt szöveggel, mind pedig a figuratív vagy nonfiguratív kép, fotó , kollázs stb. révén gondolatot közvetít. A plakát egyszerű és velős kell hogy legyen , alkotóelemei pedig jól láthatóak nagy távolságról:
Hasonlóképpen keszül a könyvborító, amelyen meg kell hogy jelenjen: a szerző neve , a cím , az illusztráció , olykor feltüntetik a kiadó és a könyvsorozat nevét , ilteve rövidítését is. A lemezborítók , CD-k, audio- és videokazetták borítói a lehetőségek rendkívül széles skáláját jelentik a grafikus számára a fantázia korlátlan megnyilvánulásához, ami egyébként a reklámozandó világ : a zene és a film sajátja.