Művészet & Divat
Mert a tehetség kevés. Az értelem is kevés. A műveltség is kevés ahhoz, hogy valaki művész legyen. Mindehhez végzet kell, melyet nem lehet félreérteni, s melyet semmiféle emberi erő vagy szándék nem tud megmásítani.
"A művészet az emberi önvaló tökéletességének visszatükröződése. Benne megtalálható minden vágy végső célja, és ez az, ami visszacseng: a tökéletesség időtlen harmóniája." (ismeretlen szerző)
A művészet kortalan célja minden esetben az önkifejezés kell, hogy legyen és nem a manipuláció, a művészet nem más, mint önkifejező eszköz, mely mindig mély erkölcsi tanulságot hordoz önmagában, segít megtalálni a bennünk, mint szemlélőben létező isteni eredetű jót és lelki békét, katartikus élményt nyújt.
Művészeti fogalmak:
Claropscur
-Fény-árnyék kontraszt-
Ez a megnevezés a sötét és világos részek ellentétét jelenti.Valamilyen fényforrás váltja ki ez lehet:mesterséges,természetes.
A tárgyak plaszticitását és térbeliségét a legerőteljesebben mutatja meg.A barokk művészetre a legjellemzőbb.
A tárgy saját színe a lokális szín .A tárgy árnyéka a vetett árnyék.
Minőségi kontraszt
A minőség a színek telítettségi fokára vonatkozik.
Telített színek(tiszta színek) a szivárvány összes színei,a színskála összes árnyalatai.
Tört színek akkor keletkeznek amikor:
-
kiegészítő színeket keverünk egymással
-
hideg színt keverünk meleg színnel
-
ha a színt feketével vagy fehérrel keverjük
-
ha a színes szürkéket a kiegészítő színek keverékéből nyerjük
A minőségi kontraszt a telített és tört színek együttes jelenlétéből adódik.Tört színek szomszédságában a telített színek hangsúlyosak(erőteljesebbek).
Művészi kellékek:
paletta
ecset
A PERSPEKTIVA
A perspektíva meghatározása
- A perspektíva az a módszer, amellyel síkba , tehát két dimenzióba tesszük át a minket körülvevő három dimenziós valóságot , legyen szó tájról , épületről , épületbelsőről vagy tárgyról. Mindezek úgy jelennek meg , ahogyan látjuk őket , amilyennek tűnnek , s nem pedig úgy , ahogy a valóságbanléteznek.
- E módszer alkalmazásával az ábrázolt elemek valóságos dimenziói változást szenvednek. Például: az országot , amelyet a valóságban két párhuzamos vonal határol , perspektívábanúgy jelenik meg mint egy szalag , amelyik közeledvea láthatárhoz , egyre jobban vékonyodik; ugyanaz a tárgy közelről nagyobbank tűnik , mint távolról nézve
- Ezért van szükség arra , hogy a vonal , a felület és a tömeg perspektívában való visszaadásáról beszéljünk.
-
A legrégibb időktől kezdve a művészek szükségét érezték annak , hogy távlatban ábrázolják az elemeket , de ezt az ábrázolást csupán ráérzéssel végezték. Csak a reneszánsz idején kezdték pontos szabályok szerint. Brunelleschi és Massaccio voltak az elsők e tekintetben . Elmélyülten tanulmányozta ezt a témát Alberti, Uccello és Piero della Francesca.
-
A modern festők már nem hasznáják a mértani szerkesztést a tér érzékeltetésekor , mert az atmoszféra visszaadásával vannak elfoglalva,a szín térhatását használják, vagy pedig több nezőszöget alkalmaznak, már nem érdeklik őket a tér dimenziói.
-
Jelenleg inkább az építészeti tervekhez használják a perspektivikus ábrázolás módszereit , valamint a formatervezésben , a díszlettervezésben , ahol mérvadó a pontosság.
KOMPOZICIÓ
A kompozíciók osztályozása
Rendeltetés szerint meghatározzák:
Lehet:
A valósághoz viszonyítva:
Lehet:
-
figuratív kompozíció
-
nonfiguratív kompozíció