Művészet & Divat

Mert a tehetség kevés. Az értelem is kevés. A műveltség is kevés ahhoz, hogy valaki művész legyen. Mindehhez végzet kell, melyet nem lehet félreérteni, s melyet semmiféle emberi erő vagy szándék nem tud megmásítani.

                 AZ ÚJKOR MŰVÉSZETE

                                 A barokk művészet

                        a 17.század és a 18.század első fele

      A katolikus egyház és világi szövetségeseinek pompakedvelése a barokk stílusban fog testet ölteni.Az olasz barocco szó jelentése: szertelen, különös, nyakatekert , szokatlan. Az új stílus  az építészet , a szobrászat és a festészet egységbe foglalására törekszik.

Építészet

        A barokk építészet célja a katolikus egyház nagyságának bemutatása, lenyűgözni , meghatni és megnyerni a hívőket. Ebben segítenek a színpadias szertartások. Megnő a szerepe a fény-árnyék hatásoknak és a perspektívának.

            A barokk építészet kezdetét a jezsuiták egy római temploma- az Il Gésu -megépítésétől számítjuk.

gesu_templom.jpgalaprajz.jpg

             Az épületet Michelangelo egyik tanítványa , Jacopo Vignola tervezte. A templom átmenet a reneszánszból a barokkba, ugyanis a centrális tér egyesül a hosszházas formával.

            A homlokzat Giacomo Della Porta munkája. Újítása a két hatalmas csigadísz, más néven voluta , amellyel a fő- és mellékhajók  magasságkölünbégét athidalta. A voluta később a barokk templomok egyik fő homlokzati elemévé vált.

            A barokk szervesen egymáshoz kapcsolódó terekben , az épületeket összekötő sugárutakban , vagyis városképben  gondolkodik. Tipikus példája ennek az új térszemléletnek a Szent Péter-székesegyház összekötése a város egyik hangsúlyos tengelyével.

spietro2.jpg

               Lorenzo Bernini(1598-1680) ,a barokk kor géniusza két monumentális oszlopos folyosóval, ú.n. kolonnáddal fogja körbe a székegyház nagy terét.

              Az elipszis alakú térrészt ritmusosan tagolta: gyujtópontjaiba (A,B) egy-egy szökőkutat, közepére (C) pedig hatalmas obeliszket (négyoldalú, felfelé keskenyed, piramis alakú csúcsban végződő magas emlékoszlop) helyezett. A félköríves kollonádokat trapéz alakú tér köti a templom lépcsősorához.

st.peter.jpg

Szobrászat                                 

            A barokk szobrászat legfőbb célja - az építészethez hasonlóan- lenyűgözni meghatni , megnyerni a szemlélőt. Jellemzői a színpadiasság, iluzziókeltés, látványos fény- árnyék hatások, a néző tudatos manipulálása. Ezek egyik legnagyobb mestere az építészként már ismert Lorenzo Bernini volt. Ő a barokk Michelangelója: építész, szobrász és festő egy személyben. 22 évesen készíti el Dávid című szobrát, mely ízig-vérig barokk alkotás.

             A barokkosan kicsavart mozdulat csupa lendület , mozgás és feszültség. Az elszánt arckifejezés a harci szellemet , a Góliátot leteríteni készülő ifjú magabiztosságát jelzi. A művész - ellentétben Michelangelóval - nem szépségeszményt ábrázol, hanem cselekvést , a történet legfontosabb mozzanatát.

ket_szobor.jpg

tablazat.jpg

             Róma a barokk korszaknak a legtöbb köztéri kútját is, melyek közül talán a legismertebb a Trévi kút , melyet Nicola Salvi készített. A mozgalmas szoborcsoportot kalsszikus ókori háttér , egy diadalív keretezi. A főalak alatt a vízből képzeletbeli lények - tritonok - emelkednek ki.

Festészet

              Itáliában a kor építészete és szobrászata nagyobb hangsúlyt  kapott a festészethez képest. Kivétel talán Michelangelo Da Carravaggiónak a valóság fényképszerű ábrázolására törekvő, ún. naturista felfogású művészete.

              Festészetével az első drámai erejú barokk alkotó Itália földjén. Kíméletlen őszinteséggel mutatja be a Biblia alakjait, szó szerint értelmezve a Szentírás történeteit.

caravaggio

              A Szent Péter keresztre feszítése című vásznát leginkább az átlós kompozíció teszi mozgalmassá. Az alakok kiemelésére erős fény-árnyék kontrasztokat alkalmaz. A szentet arckifejezésével jellemzi, míg a mellékalakokat csak mozdulataikkal.

             Rápillantva a Hitetlen Tamás című képére könnyen megérthetjük , miért kapta a kritikusoktól a naturalista jelzőt. Caravaggio a látvány pontos visszaadására törekedett. Fényképnek is hihetnénk a művét , olyan aprólékosan , valósághűen rajzolódnak ki az apostolok a sötét háttérből.

thomas.jpg

 

 

      

              



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 38
Tegnapi: 2
Heti: 45
Havi: 647
Össz.: 158 890

Látogatottság növelés
Oldal: Művészettörténet
Művészet & Divat - © 2008 - 2024 - art-fashion.hupont.hu

Ingyen weblap készítés, korlátlan tárhely és képfeltöltés, saját honlap, ingyen weblap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »